Pesten is helaas iets van alle tijden. Door de jaren heen zijn er verschillende boeken geschreven over pesten. Deze boeken kunnen gebruikt worden om pesten te voorkomen en te stoppen. Ook kunnen ze helpen bij het begrip waarom mensen pesten of juist gepest worden.
Pesten is Laf! Cyberpesten is laffer
‘Pesten is Laf! Cyberpesten is laffer’ is een boek geschreven door Bamber Delver in samenwerking met Liesbeth Hop en richt zich met name op cyberpesten. Bamber Delver is expert op het gebied van jeugd en media, Liesbeth Hop een gezins- en opvoedcoach met een specialisatie in jeugd en media. Het boek dat zij samen schreven geldt als een eerste uitgebreide beschrijving van het fenomeen cyberpesten.
Inhoud van het boek
Op een afwisselende en boeiende manier beschrijft het boek in ruim 150 pagina’s wat cyberpesten inhoudt, wie zich er schuldig aan maakt, wie (vaak) slachtoffer is en wat de gevolgen van cyberpesten kunnen zijn. Dat dit nodig is, blijkt uit het feit dat slechts 4% van de ouders denkt dat hun kind cyberpest, terwijl maar liefst 12% van de kinderen aangeeft wel eens te cyberpesten. Onder meer met behulp van interviews wordt getoond hoe cyberpesten er in de praktijk uitziet en wat de gevolgen van cyberpesten zijn.
In het boek wordt ook uitgelegd wat de mogelijkheden van de huidige technologie zijn, zodat begrepen wordt op welke manieren cyberpesten kan plaatsvinden. Een belangrijke vergelijking die gemaakt wordt, is die tussen cyberpesten en offline pesten. Hierover bestaan nog altijd veel misverstanden, zoals het idee dat offline pesten ernstiger is dan cyberpesten.
‘Pesten is Laf! Cyberpesten is laffer’ maakt een vertaalslag van theorie naar praktijk en biedt een handvat voor onderwijsinstellingen om cyberpesten op school of daarbuiten effectief aan te pakken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van twee praktijkvoorbeelden op Nederlandse scholen. In dit voorbeeld wordt getoond wat de rol van onderwijsinstellingen, ouders en de overheid is bij het tegengaan van cyberpesten
Het boek is met name nuttig voor leerkrachten om meer te leren over het vaak nog slecht begrepen cyberpesten, maar kan ook voor ouders en werkgevers een nuttig hulpmiddel vormen in de bestrijding van (online) pestgedrag.
Meer informatie over Pesten is Laf! >>
Pesten op School
‘Pesten op School’ van Marjolijn Vermande richt zich specifiek op pesterijen die plaatsvinden op school. Het boek biedt een vrij wetenschappelijke benadering van het pestprobleem op school. In eerste instantie wordt ingegaan op de definitie van pesten, de factoren die eraan bijdragen en de redenen waarom er gepest wordt. De nadruk ligt in het boek sterk op pesten als groepsproces, gezien pesters vaak worden bijgestaan door een (grote) groep meelopers die elkaar in het pestgedrag versterken.
Het boek ‘Pesten op School’ beschrijft enkele interventieprogramma’s die getest zijn op effectiviteit om pesten te stoppen en/of voorkomen. Op deze manier kan het boek door scholen gebruikt worden om pesten op school tegen te gaan.
Meer informatie over Pesten Op School >>
Alles over Pesten
‘Alles over Pesten’ is een boek van socioloog en pedagoog Mieke van Stigt. Het boek richt zich met name op ouders en legt uit waarom kinderen en volwassenen pesten. Dit wordt gedaan vanuit een wetenschappelijk oogpunt, waarbij de schrijver gebruik maakt van kennis uit de psychologie, sociologie en biologie, telkens refererend naar de praktijk.
Het boek is onderscheidend door pestgedrag vanuit verschillende invalshoeken te beschrijven. Ondanks de wetenschappelijke benadering, weet Mieke van Stigt het boek laagdrempelig en toegankelijk te houden voor een groot publiek. Het boek is een aanrader voor ouders en leerkrachten die te maken hebben met een gepest of pestend kind.
Meer informatie over Alles over Pesten >>
Van Pesten naar Samenwerken
Het boek ‘Van Pesten naar Samenwerken’ is geschreven door Sue Young en vertaald door Rob de Ridder. Het boek beschrijft een specifieke methode om pesten in groepen en schoolklassen effectief om te buigen in iets positiefs. Young noemt dit de ‘supportgroepaanpak’, waarbij de groep zich positief en betrokken gaat opstellen richting het gepeste kind.
Hoewel het boek gebruik maakt van praktijkvoorbeelden uit het Verenigd Koninkrijk, zijn de methodes ook toepasbaar in de Nederlandse schoolklas. Het boek is toegankelijk geschreven en zeer bruikbaar voor scholen als handvat om pestgedrag tegen te gaan en in de toekomst effectief te voorkomen.